english version

De schilderijen van Katinka Lampe tonen portretten waarop met precisie en groot gevoel van schoonheid jonge modellen zijn afgebeeld zonder een exacte weergave van specifieke personen te zijn. De wijze van schilderen, beheerst en glad, en de toevoeging van vervreemdende objecten aan de modellen, verlenen de schilderijen een hoge mate van abstractie.

 

Herkenning en vervreemding

Oog en oog met de schilderijen van Katinka Lampe gaan persoonlijke associaties onmiddellijk met het beeld aan de haal. Je herkent een portret, maar als je langer kijkt, wordt je aandacht getrokken naar andere aspecten. Niet zozeer de realistische gelijkenis speelt de hoofdrol, maar de kunstmatige ingrepen, de vreemde toevoegingen van voorwerpen en de haast onpersoonlijke wijze van schilderen verleiden het kijken.

 

Beelden en poses

Een krantenfoto van een Irakese vrouw in oorlogsgebied roept associaties op met de wenende Maria. Michael Jackson’s kinderen verschijnen op tal van foto’s verscholen achter doekjes, maskers en zonnebrillen. De foto van een Chinees met mondkapje vertelt ons over de ernstige luchtvervuiling in zijn stad, of is het een fashion statement uit een modeshow?

Katinka Lampe onderzoekt deze haast terloopse beelden op hun iconografische betekenis en legt nieuwe verbanden. Op zoek naar het gewenste beeld, fotografeert Lampe modellen – meestal jonge kinderen – in specifieke poses met pruik, bivakmuts, gouden bitje of glitterende parelketting. Deze foto’s en de gevonden beelden zijn het uitgangspunt voor de schilderijen.

 

Lampe toont in haar schilderijen de kwetsbaarheid van de geportretteerde zonder sentimenteel te worden.